A fundamental study entitled A Remarkable Assemblage of Petroglyphs and Dinosaur Footprints in Northeast Brazil (2024) developed by archaeologists Leonardo P. Troiano, Heloísa B. Dos Santos, Tito Aureliano and Aline M. Ghilardi from the National Historical and Artistic Heritage Institute of Brasilia, presents significant associations between petroglyphs carved by hunters and the fossil footprints of at least three types of dinosaurs from the Cretaceous Period: Theropods, sauropods and ornithopods –145 - 66 million years ago–.
According to archaeologists the petroglyphs present geometric shapes such as squares, rectangles and circles –some of these with crosses or lines inside– clearly revealing concepts of abstract thought in an archaic society.
The key to the association between the rock carvings and the fossils is not only the proximity of the former to the footprints but also the overlap between them, a fact that suggests “reflection” –as Leonardo Troiano observes– on the part of the creators of the rock carvings.
What knowledge did the authors of this group of petroglyphs have about the fossil remains? What was their meaning? What explanation could they have given to understand their disappearance?
Now, we observe in these associations of Serrote do Letreiro the resonances of the remote antiquity of the American man –of the primordial substratum, videlicet, the dolichocephalic group, that is, pre-indigenous–, following the investigations and studies of notable archaeologists and Americanists such as Arthur Posnansky and Edmund Kiss, who confirmed through their research the representations of “extinct species” in pre-Hispanic Andean art, especially in the remote tradition of Tiahuanaco, the Metropolis of the Viracochas, this is, the Huari-Huarijochas, the primitive men of the Chamajpacha or First Creation.
The antiquity of these associations must be understood in the light of Hörbiger’s Glacial Cosmogony. A New History of the Development of the Universe and the Solar System (“Hörbigers Glazial Kosmogonie. Eine neue Entwicklungsgeschichte des Weltalls und des Sonnensystems”) by engineer Hans Hörbiger and astronomer Philipp Fauth, initially published in Austria in 1913.
Ancient America. Archaeology of the Americas Before Columbus. Volumen 28. Issue Number 146. Colfax, Wisconsin, March 2025.
Arte rupestre de 9.000 años de antigüedad asociado con huellas de dinosaurios
en Serrote do Letreiro, Estado de Paraíba, Brasil
Un estudio fundamental titulado Un notable conjunto de petroglifos y huellas de dinosaurios en el noreste de Brasil (2024), desarrollado por los arqueólogos Leonardo P. Troiano, Heloísa B. Dos Santos, Tito Aureliano y Aline M. Ghilardi del Instituto Nacional del Patrimonio Histórico y Artístico de Brasilia, presenta asociaciones significativas entre los petroglifos tallados por cazadores y las huellas fósiles de al menos tres tipos de dinosaurios del Cretácico: Terópodos, saurópodos y ornitópodos –hace entre 145 y 66 millones de años–.
Según los arqueólogos, los petroglifos presentan formas geométricas como cuadrados, rectángulos y círculos, algunos de ellos con cruces o líneas en su interior, lo que revela claramente conceptos de pensamiento abstracto en una sociedad arcaica.
La clave de la asociación entre los grabados rupestres y los fósiles no reside sólo en la proximidad de los primeros a las huellas, sino también en la superposición entre ellos, hecho que sugiere una reflexión –como observa Leonardo Troiano– por parte de los autores de los grabados rupestres.
¿Qué conocimiento tenían los autores de este grupo de petroglifos sobre los fósiles? ¿Cuál era su significado? ¿Qué explicación podrían haber dado para comprender su desaparición?
Ahora bien, observamos en estas asociaciones de Serrote do Letreiro las resonancias de la remota antigüedad del hombre americano –del sustrato primordial, videlicet, el grupo dolicocéfalo, es decir, preindígena–, siguiendo las investigaciones y estudios de notables arqueólogos y americanistas como Arthur Posnansky y Edmund Kiss, quienes confirmaron mediante sus investigaciones las representaciones de “especies extintas” en el arte andino prehispánico, especialmente en la remota tradición de Tiahuanaco, la metrópolis de los viracochas, es decir, los huari-huarijochas, los hombres primitivos del Chamajpacha o “Primera Creación”.
La antigüedad de estas asociaciones debe comprenderse a la luz de la Cosmogonía Glacial de Hörbiger. Una nueva historia del desarrollo del universo y del sistema solar (“Hörbigers Glazial Kosmogonie. Eine neue Entwicklungsgeschichte des Weltalls und des Sonnensystems”) del ingeniero Hans Hörbiger y el astrónomo Philipp Fauth, publicada inicialmente en Austria en 1913.
América Antigua. Arqueología de las Américas antes de Colón. Volumen 28. Número 146. Colfax, Wisconsin, Marzo de 2025.