A symbolic aspect of some of the anthropomorphic stone sculptures from Tiahuanaco –the Metropolis of the Viracochas or “White Gods”–, in Bolivia, such as the so-called “Ponce Monolith”, “El Fraile Monolith” and the “Bennet Monolith” is the characteristic of the ‘inverted’ right hand –that is, the palm projecting outwards–. This is, meaningfully, a peculiarity that denotes a very distinctive anatomical imprint of these beings –the gods or “cultural heroes” of the anthropological nomenclature–. It implies, consequently, a non-human origin and nature, whether of a natural or artificial cause.
This peculiarity is observed as well in some of the mummies of the Chinchorro culture of Chile. What is the real antiquity of the Tiahuanaco and Chinchorro cultures? What is the reason for the perpetuation of the images-symbols of the ancestors –be they the anthropomorphic figures of Tiahuanaco or the mummies of Chinchorro–? What is the origin and meaning of the ‘inverted right hand’? What unknown relationship existed between the cultures of Tiahuanaco and Chinchorro?
Ancient America. Archaeology of the Americas Before Columbus. Volumen 27. Issue Number 144. Colfax, Wisconsin, September 2024.
Simbolismo desconocido: Un rasgo común entre las culturas Tiahuanaco y Chinchorro
Un aspecto simbólico de algunas de las esculturas antropomorfas de piedra de Tiahuanaco –la metrópolis de los viracochas o “Dioses Blancos”–, en Bolivia, como el llamado “Monolito de Ponce”, “Monolito de El Fraile” y el “Monolito de Bennet” es la característica de la mano derecha “invertida” –es decir, con la palma proyectada hacia afuera–. Se trata, significativamente, de una peculiaridad que denota una impronta anatómica muy distintiva de estos seres –los dioses o “héroes culturales” de la nomenclatura antropológica–. Implica, en consecuencia, un origen y una naturaleza no humana, ya sea de causa natural o artificial.
Esta peculiaridad se observa también en algunas de las momias de la cultura Chinchorro de Chile. ¿Cuál es la antigüedad real de las culturas Tiahuanaco y Chinchorro? ¿A qué se debe la perpetuación de las imágenes-símbolos de los antepasados –ya sean las figuras antropomorfas de Tiahuanaco o las momias de Chinchorro–? ¿Cuál es el origen y significado de la ‘mano derecha invertida’? ¿Qué relación desconocida existía entre las culturas de Tiahuanaco y Chinchorro?
América Antigua. Arqueología de las Américas antes de Colón. Volumen 27. Número 144. Colfax, Wisconsin, Septiembre de 2024.